Se prav smešno sliši, ko se v prestolnicah pogovarjajo o tem, da bi morali zmanjšati uporabo zasebnih prevozov in da bi več uporabljali javni prevoz. Le kako je to mogoče v Zasavju?
Smo ena redkih EU držav, ki imamo še vedno povsem neprilagojen javni prevoz za invalide, pa tudi starejše, ki težko vstopajo po visokih stopnicah v avtobuse, da o vstopu z invalidskim vozičkom sploh ne govorimo, je opozorila direktorica VDC Špela Režun, kjer se vsakodnevno soočajo s težavami, da javnih prevozov manjka, če pa že so, so redko prilagojeni uporabi najbolj ranljivim skupinam.
Da bi izpostavili problem javnih prevozov predstavljamo zgodbo 69-letne Tereze (ime je izmišljeno) iz okolice Dola pri Hrastniku, ki ima moža v Domu starejših na Izlakah. Tereza ni invalid in je k sreči v dobri telesni kondiciji. Je pa vseeno naletela na veliko težavo, ko je želela z javnim prevozom na obisk k možu.
Velikokrat jo peljejo otroci, vnuki, večkrat si je naročila tudi taksi. Zaradi vse višjih cen hrane, enormnih zneskov ogrevanja si taksija ne more več privoščiti, domači pa imajo vsak svoje obveznosti. In se je odločila za javni prevoz. Prva težava je bila, da na spletu ni našla povezave. Ko je vpisala postaji v sistem avtobusnega prevoznika, torej Marno – Izlake, zadetkov ni. Pa so na pomoč priskočili mlajši in izkazalo se je, da bo za 24 kilometrov dolgo pot potrebovala dobri 2 uri, 3 krat bo prestopila in prvič čakala 10 minut, drugič 40, tretjič pa dobrih 15 minut.
Tereza, ki malo pred 8. zjutraj samo od Marnega do hrastniške železniške postaje potrebuje 30 minut in mora enkrat prestopiti, je obupala. Za odhod od doma in potovanje nazaj bi porabila več kot 4 ure.
V zagorskem VDC-ju so v teh dneh organizirali srečanje na temo nedostopnosti prevozov za invalide. Kot poroča Špela Režun so se dogovorili, da bodo prilagojene prevoze za invalide »na klic« še letos peljali pod okriljem pilotnega projekta in nadalje razširili na slovenski sistem.
Na direktoratu za prometno politiko bodo skupaj s koncesionarjem javnih avtobusnih prevozov za Zasavje – Nomagom proučili, ali se lahko uvedeta novi direktni liniji:
- Hrastnik – Zagorje – Hrastnik med delavniki vsaj 2 krat dnevno – ob 7. uri in 14. uri. da se pokrijejo potrebe po prevozih dijakov srednje šole Zagorje (trenutno 42 dijakov) in VDC Zasavje (trenutno 10 uporabnikov) in
- Boljša povezava Dola pri Hrastniku z avtobusnim prevozom Hrastnik, Trbovlje, Zagorje, da se lahko dijaki vključujejo tudi v zasavske srednje šole, ne le Celje.
»Kaj je “res nujno”, pa se je tudi potrebno dogovoriti in opredeliti v zakonodaji, da imajo vsi slovenski državljani enake sistemske pravice, ne glede na to, kje živijo,« je še izpostavila Režun in opozorila na nova pravila pri razpisu avtobusnih koncesij, kjer so upoštevali statistične podatke o zaposlenih, šolarjih, dijakih …izpustili pa so uporabnike VDC-jev – v Sloveniji je 34 zavodov, samo v Zagorju in Litiji je 150 uporabnikov, ki jih niso upoštevali.
In, če so javni prevozi pogosto neuporabni še za tiste, ki nimajo gibalnih težav – kako jih bodo potem uporabljali invalidi?
Bravo! Trboveljčanka stvari vzela v svoje roke in rešuje težave s parkiranjem na železniški