V uredništvu nas je obiskal Matic Zamuda, ki opravlja nadvse zanimiv poklic. Nadzira namreč zračni promet nad Slovenijo. “Že od nekdaj me je zanimalo letalstvo, hotel sem biti pilot. Na koncu pa me je pritegnila kontrola zračnega prometa,” nam je zaupal 23-letni Trboveljčan, ki je eden izmed mlajših kontrolorjev v Sloveniji.
Nad Slovenijo je promet zelo gost
Licenco za nadzornega območnega kontrolorja zračnega prometa je Matic zaključil decembra. Pred tem se je približno leto in pol uril na usposabljanju, ki je vključevalo delo z inštruktorjem, simulatorske vaje in seveda teorijo ter protokole. Maticu je pri opravljanju poklica najbolj zanimivo to, da niti en dan ni enak drugemu. Promet načrtujejo za 15 minut naprej in imajo pri tem pripravljenih več različnih scenarijev – ničesar namreč ne smejo prepustiti naključju. Se pa seveda zgodijo tudi izredne situacije. “Najbolj pogosto gre za zaplete pri zdravstvenem stanju potnika in tako letalo zaprosi za pristanek na bližnjem letališču. Pred kratkim se je odvila bolj odmevna zgodba, ko je na letalu odpovedala hidravlika in je pred pristankom krožilo nad Slovenijo,” je pojasnil Matic. O pripetljaju smo poročali tudi na www.zon.si.
V zadnjem času pilotom “štrene mešajo” nevihte
V zadnjem času kontrolorjem delovnike vse bolj otežujejo vremenske zagate. “Ker se piloti nevihtam izogibajo, si želijo vsi v koridor, kjer je let bolj miren – tam pa je potem precej gneče. V bistvu, če poenostavim, kontrolorji vsak dan skrbimo, da se letala nad nami med seboj ne zaletijo. Kar je ob dnevih ob veliki gneči precej velik zalogaj.” Zračni promet spremljajo s pomočjo nadzornih sistemov in kot nam je povedal naš sogovornik, se nad Slovenijo res križa veliko jeklenih ptičev, hkrati pa lahko komunicirajo tudi z več kot 12 piloti naenkrat. Lansko leto so imeli rekord, ko je v enem dnevu državo preletelo 1800 letal. Povprečno jih je v zimski sezoni med 800 in 900, v poletni pa okoli 1600. “Seveda pa to niso samo pikice na ekranu, vsak dan se zavedamo, da je na teh letalih ogromno ljudi, zato prostora za napake ni. Potniki imajo na tleh kontrolorje zračnega prometa, ki vemo, kaj delamo in jih skupaj s pilotom pripeljemo na želeno lokacijo.” Ker pa je delo zelo intenzivno, delata po dva skupaj. Po dveh urah 100-odstotne prisotnosti pred ekranom, jim pripada enourna pavza, ko imajo na razpolago fitnes, televizijo ali kavč.
“To je to – o tem sem sanjal”
Trboveljčan je pred nastopom službe študiral na strojni fakulteti in nato zagledal oglas za delo. “Takoj me je pritegnilo, o tem sem namreč že dolgo sanjal. Ko sem zagledal oglas, sem se brez oklevanja nanj prijavil.” Po dolgotrajnem izboru, kjer je moral opraviti teste za psihološko in fizično stabilnost, sprejemanje hitrih odločitev in druge preizkuse, so ga delodajalci izbrali med ogromnim številom prijavljenih. Tako so se mu uresničile dolgoletne sanje. “To je najboljša služba, ki jo lahko imaš,” je navdušeno povedal Matic. Študij je takrat opustil, zdaj znova razmišlja, da bi se vpisal na izredno šolanje na fakulteti za pomorstvo in promet.
Sicer pa je mlad Trboveljčan tudi sam pilot. “Vozim športna letala, za hobi in dušo.” Na vprašanje, če je Zasavje iz zraka lepo, je brez oklevanja odgovoril – DA. Pogled na hribe in doline od zgoraj ga je čisto prevzel. S svojim entuziazmom za delo kontrolorja zdaj navdušuje druge mlade. “Smo res odlična mešana ekipa, z veseljem pa medse sprejmemo še kakšnega. Res pa je, da je poklic zahteven, dobro ga opravljajo le posamezniki, ki so sposobni popolne zbranosti, večopravilnosti, prostorske zaznave in hitrega odločanja.” V Sloveniji je trenutno približno 120 kontrolorjev, od tega okoli 70 območnih – tistih, ki nadzirajo promet nad vso Slovenijo, in med njimi ponosno tudi Matic.